Tippek ADHD-soknak

Találtam egy nem tudományos, hanem személyes blogot, ami leginkább is papír alapú "szervező" használatáról szól, amolyan Filofax féléről, azért is kezdtem olvasni. Írója saját bavallása szerint ADHD-s. Az alábbi cikket muszáj kommentálnom! :) http://homemakersdaily.com/10-adhdadd-organizing-strategies-that-work-for-everyone/
Annyira bírom, amikor alá vannak húzva a saját kövtkeztetéseim...

1. írj mindent fel - a megfelelő helyre!!! Mert azt hiszed, hogy emlékezni fogsz, de nem.
Hozzátenném, hogy ki kell dolgozni egy rendszert, hogy legyen megfelelő helye mindennek, erre nekem jól működni látszik a Filofax. Csak ne hagynám kényelmi okok miatt itthon, hogy most úgysem kell. Sosem tudhatom. Régebben, amikor nem volt ennyire komplex az életem, volt egy spirálfüzetem, abba írtam mindnent, beérkezési sorrendbe, emlékezni valót, bevásárlólistát, stb, működött. Most már azért kicsit komplikáltabb.

2. Használj figyelmeztetőket. Már ami csipog és kiabál, hogy meg kell csinálnod.
Mosás, elmenés, gyereknek program, mindenre kell. Akár kettő is. Mert épp csinálok valamit, csipogott, jó, mindjárt megyek, csak befejezem, és mi történik? 2 perc múlva már el is felejtettem. Ami új tanács, nem alkalmaztam eddig: Használj figyelmeztetést arra is, hogy hagyj abba valamit! Mert a túlfókuszálás miatt annyira bele tudunk merülni valamibe, hogy minden másról elfelejtkezünk. Jó így dolgozni, mert az ember sokmindennel végez, vagyis azzal az egyvalamivel jól elhalad, de mi van a többivel? Amikor kijössz a transzból, rohadtul érzed magad. Visszatérsz az életbe, és pofáncsap a sokminen, amit nem csináltál meg, és realizálod, hogy már nem is fogod. Rettenesen frusztráló.

3. Hagyj magadnak cetliket. Ez milyen jó ötlet! Hajnalban a franc sem nézegeti a naptárját, mi kéne... Már gondolkodtam rajta, mi legyen az úszással, mert hajnalanta szeretnék menni, nem délután, de hajnalban leülök a géphez, olvasok, simán elfelejtkezem róla, hogy ma van a napja. Oké, post it, igyekszem nem elfelejteni :D

4. tedd oda a dolgokat, ahol szükséged van rá.
Ha vinnem kell magammal valamit, kikészítem az előszobába, lehetőség szerint az ajtókilincsre akasztom, vagy könnyen itthon marad. Az indulás olyan szintű figyelmi energiát kíván tőlem, ami már önmagában megterhelő - pláne, ha a gyerekek is jönnek. Figyelni, ki mit vett fel, volt-e pisilni, hol a kulcsom, megvan-e a tárcám, telefonom... RÉgebben volt az ajtón egy mitvigyek magammal ellenőrző cetli, lehet, újra be kéne vetni...

5. Listák post-it-re
de nem csak azok, ha megyek valahova, felírom a címet egy postitre, a Filofaxomba, mikor indulok igyekszem nem itthon hagyni :D

7. Legyen mindennek helye, és tegyél mindent oda.
Ezzel küzdök, de erősen... Hajlamosak vagyunk letenni a dolgokat, épp ahol vagyunk, ezért rengeteg időt pazarlunk el a dolgok keresésével. Ahh, milyen igaz, itt súlyosbítva egy egész családdal, ahol mindenki ezt csinálja. Én azt gondoltam, hogy ez a dolgok normális folyása, az embernek egyszerűen csak mindig rendet kell raknia. Lehet, hogy a normális családok nem így csinálják???

8. ellenőizz mindent duplán!

9. a napi terv legyen menedzselhető, legyen benne idő a pihenésre. Nos ja. Amit én tapasztalok, hogy pörgök, mint állat, tele vagyok energiával, és egy pillanat alatt jön a durr, és elfogyott. Képtelen vagyok onnantól BÁRMIRE. És mi van akkor az arra az időkre betárazott feladatokkal? Szoktam próbálkozni a velük való megküzdéssel, de többnyire nem megy. Szívás.

10. Viselj órát
Ez nem megy, utálom, zavar, meg elfelejtem leginkább is felvenni. Mondjuk mivel többnyire a gép előtt ülök, ott van óra, a konyhában van óra, a kocsiban van, annyira nem hiányzik. De igen, rám is jellemző: nem érzem az időt, annak a múlását. Ez tudományosan is ki lett vizsgálva :D A méreteket nagyon jól látom, az idő az valami misztikus dolog.

Ennyi volt a cikk, és a kommentek:
Nekünk extrán fontos a struktúra és a rutinok. Jajj, milyen igaz, hányszor panaszkodom, hogy milyen szar, hogy nem lehet betervezni, hogy így vagy úgy csinálom a dolgokat, mert mindig valami áthúzza az egészet. Menni kell mondjuk délelőtt orvoshoz. Az egyik nap itthon vagyunk délután, a másik nap program van. Amikor dolgoztam és minden napom ugyanúgy volt, valahogy több mindent intéztem el! Megvolt a rutin. Tudtam, hogy csak úgy moshatok, ha reggel beteszem, este kitergetem, este beteszem, reggel kiteregetem. Most igazából akármikor moshatok...

Megjegyzések

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Csempemosó

Jutalomkártyák gyerekeknek