Időmanagement: tömbösíteni, vagy felszabdalni?

Mostanában sokat olvasok a témában, és próbálom megtalálni a magam igazságát.
Egyrészt van ugye az az elv, hogy kisebb egységekben könyebb koncetrálni, hiszen rövid ideig olyat is tudunk csinálni, amit nem szeretünk. (Ld. FlyLady 15 percezés - sok kicsi sokra megy alapon) Vagy könnyebb beosztani a munkát rövidebb etapokban, és utána pihenni. Mert akkor ezekben a rövid koncentrált időkben kizárhatunk minden mást, és csak azzal foglalkozhatunk, amit épp csinálunk. Pl. nem válaszolunk meg rögtön egy bejött e-mail-t, nem pelenkázzuk át rögtön a gyereket, 10 percet minden tud várni. Ha ezeket a zavaró tényezőket ki tudjuk iktatni, hatékonyabbak leszünk. (Ld. Pomodoro technika.)
És némileg ennek ellentmond egy másik elv: ne szabdaljuk a dolgainkat, csináljuk egyszer huzamosabb ideig ugyanazt, mert utána nem hurcoljuk ennek a teendőnek a terhét a fejünkben. Ami fáraszt, megterhel. Én pl. ezen az alapon egy napra sűrítem a mosásaimat, nem mosok minden nap egy kicsit, ahogy a FlyLady programban javasolt. (ld. Vidi Rita könyve.)
Épp tegnap meg arról olvastam az E-eletstilusom oldal időmanagement anyagában, hogy a legnagyobb ellenségünk a stressz, attól fáradunk el igazán. És stressz az, amikor utáljuk, amit csinálunk.
Ez a sok minden jól összekutyulódott a fejemben, és erre jutottam:
Vannak dolgok a háztartásban, amiket utálunk megcsinálni. Ez stresszt okoz, nyilván nem jó ötlet egy ilyet tömbösíteni és reggeltől estig csinálni. Az ilyenekre remekül működhet a 15 percezés. Meg hát vannak olyanok is, amik nem tömbösíthetők, egy hétre előre nem lehet elmosogatni :)
Vannak viszont azok a dolgok, melyekkel nincs különösebb ellenállásunk, ezek tényleg hatékonyabban végezhetők egy húzásra (én pl. szeretek mosni, nincs ellenemre egy mosós nap!).
Mit gondoltok minderről?

Megjegyzések

  1. Szerintem a tömbösítésnek és a 15 perces meneteknek is meg van a maga haszna. Szerencsére az időbeosztás nem kötött dolog abszolút egyénre szabható. Én a mosást szeretem több napra elosztani (helyem sincs 3 adag szárítására), a takarítást viszont tömbösítem. A hét egyik napján van alapos takarítás, a többi nap csak szinten tartás. :)
    Vidi Rita könyve nálam is a polcon van :)

    VálaszTörlés
  2. végülis én is ezt mondom: mindenkinek meg kell találni, mit tömbösít és mit oszt szét. Nálam nem gond a mosás, mert van szárítógépem, meg mosókonyhám, amiben van egy hatalmas ventillátor, a kiteregetett ruhák 3-4 óra múlva szárazak. Szóval én egy nap olyan 8 mosást lezavarok :) és közben folyamatosan hozom fel, hajtogatom, rakom a szekrénybe.
    Vidi Ritát nálad olvastam :)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Tippek ADHD-soknak

Csempemosó

Jutalomkártyák gyerekeknek